Dru Yoga

Dru Yoga is een methode die een volledige integratie van gezondheid en innerlijke kracht tot stand brengt. Dru yoga kenmerkt zich door vloeiende zachte bewegingen ondersteunt door de ademhaling. Je wordt energieker, vitaler en vrolijker.

Dru komt van Dhruva  wat een andere naam is voor Poolster. De Poolster is de enige ster die stilstaat aan de hemel. Net zoals deze ster een vast punt heeft, draagt Dru yoga bij tot het vinden van het stiltepunt in jezelf.  Dit helpt je om in het nu te zijn ondanks alle wervelingen in het leven.Dru yoga bestaat uit zachte bewegingen zodat de spanningen uit je lichaam wegstromen. Hierdoor komt er energie vrij. Verder verbetert Dru yoga je lichaamshouding, je wordt soepeler en je spieren worden sterker. Ook maakt Dru yoga gebruikt van EBR’s: Energy Block Releases. De spanningen en emoties van alle dag die we ervaren, slaan we op in onze gewrichten, spieren en organen. Je voelt dan  stijfheid , pijn of onrust.  Het beoefenen van deze EBR’s helpt je om deze blokkades op te heffen.

In Dru yoga gebruiken we het ritme van de ademhaling om zo op een aandachtige, rustige manier ons lichaam te bewegen.  Het hartritme wordt beïnvloed door het ritme van onze ademhaling. De combinatie van beweging en ademhaling  geven je ruimte en rust,  je levenskracht gaat stromen.

  • Activering van het lichaam

    Helpt spanningen en moeheid loslaten. Verhoogt het lichaamsbewustzijn. Stimuleert de bloedsomloop

  • Energy Block Releases (EBR)

    Deze oefenreeksen zijn gemakkelijk uit te voeren en geven een gevoel van welbehagen. Ze hebben een krachtige uitwerking op je gezondheid in de ruimste zin van het woord. Ze kunnen energieblokkades oplossen op het fysieke, mentale en emotionele vlak.

  • Asana’s (houdingen)

    Dit aspect van de Dru Yoga leert je hoe bepaalde oefeningen een corrigerende en helende invloed kunnen uitoefenen op lichaam en geest. Elke houding heeft een specifieke uitwerking.

  • Pranayama (adembeheersing)

    Door je bewust te zijn van de ademstroom en deze steeds meer te gaan beheersen, kun je de energie in je lichaam reguleren en een hoge mate van concentratie bereiken.

  • Diepe ontspanning

    Dit is een belangrijk onderdeel van elke yogales. De energie die is opgewekt moet de kans krijgen zich op de juiste manier te verankeren zodat er een innerlijke balans kan ontstaan.

Yin Yoga

  • In tegenstelling tot de meeste yogavormen die vooral op spieren inwerken, werkt yin yoga in op de dieper gelegen weefsels zoals het bindweefsel. Deze weefsels zijn stugger dan spieren. Bij yin yoga blijf je daarom langere tijd  in een houding al dan niet ondersteund met kussens/bolsters om zo het weefsel beter te stimuleren en te activeren.  Door je aan de houding over te geven, ervaar je de subtiele energie die langs de meridianen loopt, de energiebanen in je lichaam.Bij yin yoga zijn het vooral zit- en lighoudingen. Mensen met fibromyalgie hebben veel baat bij deze yogavorm.

Zwangerschapsyoga

  • Tijdens de zwangerschap komt er veel op je af en soms vergeet je door het drukke leven dat je zwanger bent. In dit yoga-uurtje maak je bewust contact met je kindje en is er tijd en ruimte om aandacht te geven aan je zwangerschap.
  • Door verschillende houdingen worden je heupen en benen sterker. Deze houdingen worden natuurlijk aangepast aan jouw conditie en de duur van je zwangerschap.
  • Ook krijg je ontspanningsoefeningen aangeboden zodat je je mentaal goed kunt voorbereiden op de weeën en het geboorte van je kindje.
  • Door het aanleren van verschillende ademhalingstechnieken leer je om op een natuurlijke manier pijn te verzachten en spanning los te laten.
© Copyright - Nu-Yoga | De yogapraktijk van Helma van Koolwijk | Kijk ook op Facebook